Nyt internationalt magasin fra RÆSON: The Question Today
17.07.2013
.5. juli 2013 lancerede folkene bag RÆSON et engelsksproget webmagasin, The Question Today, som er henvendt til et globalt publikum. Herunder FAQ med Clement Kjersgaard, udgiver af både RÆSON og TQT, om det nye projekt:
Q. Hvad skal et lille dansk webmagasin om global politik tilbyde et internationalt publikum?
A. I betragtning af, hvor længe nettet har eksisteret, er det vildt forbløffende at de virkeligt globalt anerkendte kvalitetsmedier er næsten de samme som for 15 år siden (New York Times, The Economist, Financial Times m.fl.). Al respekt for dem, men der er – globalt set – et ganske stort marked for den type journalistik/analyse, som de leverer – og det er noget, som RÆSON med meget, meget begrænsede midler har forfulgt på det danske marked siden 2002. Den type indhold skal være kvalificeret, skarpt, uafhængigt, og kolossalt fokuseret. Og det skal udvikles, i præcis det samme høje tempo som alt andet medieindhold. Det er en branche, der altid har følt at den var langt foran. I den overbevisning er den, over de sidste årtier, kommet langt bagefter.
Q. Hvad er særligt ved indholdet på The Question Today, sammenlignet med de eksisterende udenlandske mega-brands?
A. RÆSON har en meget stærk redaktionel logik, som er svær at sætte på formel men ganske enkelt fungerer kolossalt godt. Vi evner at slå bro mellem det akademiske og journalistiske på en måde, der er sjælden i den danske mediebranche men også globalt set. Omkring RÆSON har vi efterhånden opbygget et stort netværk af frivillige, ofte danskere med stort kendskab til international politik. Hvad sker der, hvis vi flytter en del af det mandskab og vores 11 års know-how til et engelsksproget website? En ting er sikkert: Vi mangedobler det lille danske marked.
Q. Hvem skal finansiere The Question Today?
A. På The Question Today vil vi lave digitale udgivelser, som læserne skal betale for. Men der vil være et fast, gratis indhold. Dén model tilsvarer RÆSONs. RÆSON har – indtil nu – aldrig modtaget statsstøtte eller anden støtte udefra. Magasinet er finansieret via to kilder: abonnenterne og konferencerne – samt, naturligvis, via de tusindvis af frivillige eller næsten-frivillige timer, som masser af mennesker lægger i projektet. Alle indtægter geninvesteres i magasinet. De år, hvor der er underskud, betales de af udgiveren (mig). Der er pt. et par deltidsansatte (typisk: studerende i studiejob) – og ingen fysisk redaktion. Men som omsætningen vokser, er det idéen at budgettet til indhold – når vi betaler folk for at skrive – kan vokse støt og roligt. RÆSON går langsomt men sikkert frem: Til efteråret udvides antallet af kiosker, der fører magasinet, og antallet af abonnenter vokser – forbløffende nok – trods krisen.
Q. Hvorfor lave The Question Today?
A. I præcis de her måneder er sandheden én gang til ved at gå op for den danske mediebranche: Finansieringsmodellerne bryder sammen over hele spektret. Man kan gøre to ting: Skære ned, ikke bare på budgetterne men også på ambitionerne, og koncentrere sig om at se hvem der skal få lov at udgøre det, der ligner et hastigt svindende dansk mediemarked. Eller man kan gå den anden vej – som jeg næsten ikke ser nogen vælge: Eksportere sig ud af krisen. Dét er The Question Today et meget, meget forsigtigt forsøg på. ■
Videre til The Question Today