Lars Køhler: Den grønne omstilling bliver kun til virkelighed, hvis borgerne oplever den som retfærdig

25.07.2024


”Det er et godt gammelt princip i Danmark, at forureneren betaler,” sagde Mette Frederiksen, da hun i starten af året var et smut forbi Nordic Waste. Men i den ”grønne” trepart smed man ”det gode gamle princip” under bussen – i stedet sendte man regningen for landbrugets omstilling til borgerne.

RÆSONS KOMMENTARSERIE og udvalgte podcastserier er gratis. Det er muligt at lave dette indhold gratis, takket være vores abonnenter: RÆSON er totalt uafhængigt og modtager ingen støtte. Et årsabonnement koster blot 250 kr./200 for studerende og pensionister (inkl. 4 trykte magasiner sendt med posten, nye betalingsartikler hver uge, rabatter, fordele og fribilletter) – klik her og bestil

Kommentar af Lars Køhler

DET ER ÅBENLYST et spørgsmål om moral og fra et standpunkt af retfærdighed, at Mette trak ”forurener betaler”-princippet frem over for Nordic Waste. For selvfølgelig er det ikke retfærdigt, hvis nogen ødelægger vores fælles natur, åer, søer og infrastruktur, trækker på skuldrene og lader samfundet betale for skaderne. Det tænker jeg, at alle kan se. Mette kunne i hvert fald. Og det var meget åbenlyst ift. Nordic Waste: Problemet løb jo bogstaveligt talt ned af bakkerne. Men ser man sig omkring i det danske samfund, så bliver det meget hurtigt meget tydeligt, at vi faktisk HAR indrettet os efter at lade forureneren slippe. Eller sagt på en anden måde: Indrettet os efter at samfundskassen betaler for forureneren.

Når vi fx flyver til Dubai på badeferie eller New York på juleshopping, så betaler vi ikke for den skade, vores forurening forårsager. Det gør samfundet. Når vi spiser os mætte i røde bøffer og kødsauce, så betaler vi ikke for den miljø- og klimamæssige skade, vores kød forårsager. Det gør samfundet. Når der bygges store erhvervsdomiciler og boliger i beton, stål og glas, så betaler bygherre ikke for den skade, produktionen af materialerne forårsager. Det gør samfundet. Og når regeringen og treparten tværer de 52,7 milliarder kroner, der over de næste 20 år skal bruges på at betale for landbrugets omstilling og forurening, af på samfundskassen, så betaler forureneren ikke. Det gør du og jeg.

Forurener betaler er kun et ”godt gammelt princip,” når vi, som Mette over for Nordic Waste, kan bruge det til at indtage et moralsk og politisk gavnligt standpunkt. Virkeligheden er nok, at det aldrig har været styrende. Mest fordi det bare er så meget nemmere at lade naturen, miljøet, klimaet og de kommende generationer betale for de problemer, vi skaber, end at vi selv tager ansvar.

Det medfører en politisk rangordning af moralen: Nogle forurenere skal betale, andre skal ikke. Retfærdighedsbegrebet gradbøjes fra politisk side efter behov, og princippet om at ’forurener betaler’ bliver blot en brik i et spil om magt. Et spil, hvor de stærkeste vinder, landbruget slipper, og det politiske succeskriterie er, at ingen vælgere må mærke noget.


 

Når vi fx flyver til Dubai på badeferie eller New York på juleshopping, så betaler vi ikke for den skade, vores forurening forårsager. Det gør samfundet
_______

 

LAD MIG GIVE et par eksempler på, hvor langt vi faktisk er fra det ”gode gamle princip”. Et peer-reviewed studie publiceret i Nature fastlagde i 2018 den sociale pris for 1 ton CO2 (SCC), dvs. prisen på de skade,r udledningen af et ton CO2 forårsager til 417 $/t CO2 (median), dvs. ca. 2.869 kr./t CO2. Senere studier har dog hævet denne pris markant. Men iht. til det nævnte studie forårsager landbruget, der udleder ca. 13,7 mio. t CO2e/år (2022), altså skader for rundt regnet 34 milliarder kroner årligt. År efter år.

Hvis vi ser på de tidligere nævnte eksempler, så vil en flyvetur København-Bangkok retur, som udleder ca. 3,4 ton CO2 pr. passager, iht. det nævnte studie forårsage skader for ca. 10.626 kr. pr. passager. Og 500 gram hakket oksekød, som udleder 39,09 CO2e/kg (median), vil forårsage skader for 56 kr. Hvis forureneren, og ikke samfundet, rent faktisk skulle betale, så skulle en returbillet København-Bangkok altså have pålagt en afgift på 10.626 kr., og 500 gram hakket oksekød skulle stige i pris med 56 kr. Regeringen har til sammenligning planer om en flyafgift, der betyder, at en flyvetur retur til Bangkok vil blive pålagt en afgift på 390 kr., og trepartens valgte CO2-afgift vil gøre, at prisen på 500 gram hakket oksekød vil stige med én krone.

Jo, det kan sagtens være en politisk prioritet, at badeferier på den anden side af jorden og kødsauce er af så stor samfundsmæssig værdi, at vi alle skal betale i fællesskab –men hvad Mette end måtte mene, så er det ikke ”forurener betaler”. Og det er ikke retfærdigt.

MEN VÆRST AF ALT, så bremser det handling. For når prisen for forurening bliver skjult i alt fra natur, miljø og klima til sundhedsvæsenet og arbejdsudbud, frem for at blive pålagt forureneren, så mærker ingen den reelle omkostning ved de valg, vi foretager os. Derved ændres ingenting, hverken adfærd eller folkeligt engagement, og den grønne omstilling tvinges til at foregå uden om borgerne – gennem teknologiske fixes, der er dyre, langsomme og usikre. Det er desværre vores magthaveres foretrukne vej, men det er hverken den omstilling, vi har brug for eller fortjent. For udover at det skaber en farlig fremmedgørelse til omstillingen, så mindsker det af åbenlyse grunde den folkelige opbakning til både systemiske tiltag såvel som den personlige forandring. Og så tør jeg godt garantere for, at vi ikke når i mål i tide.

Retfærdig omstilling er ikke at forsøge at skjule den grønne omstilling for borgerne af frygt for, at de skal kunne mærke den, blive sure, smide med brosten og stemme på nogle andre politikere. Retfærdig omstilling er at tage princippet om, at forureneren betaler, seriøst og derigennem skabe den nødvendige brede folkelige støtte og forståelse for den handling, der skal til, både systemisk såvel som personlig. Uden retfærdighed ingen forståelse og ingen handling.

Lad mig give et eksempel. Hvis politikerne fx fandt styrken til at brandbeskatte privatflyvning og indføre en progressiv flyafgift, der stiger markant med antallet af gange, man flyver – altså retfærdige afgifter, der faktisk rammer dem med den allerstørste klimapåvirkning – så ville man utvivlsomt se en voldsom stigning i den folkelige opbakning til en almindelig flyafgift, der faktisk ville kunne ændre adfærd og mindske flyvningen bredt, indtil de grønne løsninger er på plads.

En hastig grøn omstilling er og bliver en retfærdig grøn omstilling. Altså en omstilling, som borgerne kan forstå og respektere. Som inddrager borgerne og er drevet af borgerne. Som sker sammen med dem og ikke bare afleveres til dem. Som er til gavn for dem – ikke bare til gavn for andre. Og det hele starter uundgåeligt med den retfærdighed, Mette selv anerkender: Det gode gamle princip om, at forureneren rent faktisk betaler. ■

 

Retfærdig omstilling er at tage princippet om, at forureneren betaler, seriøst og derigennem skabe den nødvendige brede folkelige støtte og forståelse for den handling, der skal til
_______

 

RÆSONS KOMMENTARSERIE og udvalgte podcastserier er gratis. Det er muligt at lave dette indhold gratis, takket være vores abonnenter: RÆSON er totalt uafhængigt og modtager ingen støtte. Et årsabonnement koster blot 250 kr./200 for studerende og pensionister (inkl. 4 trykte magasiner sendt med posten, nye betalingsartikler hver uge, rabatter, fordele og fribilletter) – klik her og bestil


Lars Køhler (f. 1975) er medstifter og innovationschef i firmaet Elby. Han er tidligere klimarådgiver hos Rådet for Grøn Omstilling. Han er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og lavenergidesigner fra Passivhus Instituttet i Darmstadt. I 2008 var han med til at opstarte en NGO til fremme af cirkulær økonomi og har arbejdet med bæredygtighed og grøn omstilling i samfundet i 16 år. ILLUSTRATION: Statsminister Mette Frederiksen og miljøminister Magnus Heunicke (længst t.v.) besøger Nordic Waste [foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix]