Jacob Klivager Vestergaard (SFU): Drop klima-snoozeknappen, stå op og tag ansvar!
14.12.2018
.
Herhjemme har vi en klimaminister, der ved, hvor slemt det ser ud, men som stadig nægter at gøre noget ved klimaforandringerne, og samtidig har regeringen ikke prioriteret klimaet særlig højt i nogen af deres finanslove. (…) Jeg håber, at en ny rød-grøn regering vil gøre op med den uambitiøse klimapolitik. Vores generation er den sidste, der kan løse klimaforandringerne, så nu skal der handles.
Kommentar af Jacob Klivager Vestergaard (landsformand, SFU)
I DENNE UGE samles verdens ledere til COP24 i Polen for at diskutere, hvordan vi bekæmper klimaforandringerne. Det ser sort ud, fordi vi efterhånden har trykket på snoozeknappen for mange gange, men vi kan nå at handle endnu. Det kræver imidlertid, at vi sammen er villige til at træffe nogle hårde og svære beslutninger, som helt sikkert vil få konsekvenser for mange, men hvis ikke vi træffer de hårde beslutninger nu, vil konsekvenserne på længere sigt blive enorme.
Desværre tyder det på, at regeringen endnu engang vil trykke på snoozeknappen, og i USA nægter Donald Trump at tage ansvar. Trump benægter nemlig, at klimaforandringerne er menneskeskabte, og lytter ikke til sin egen regering, der ellers advarer ham om konsekvenserne ved klimaforandringerne, som han benægter er menneskeskabte. Herhjemme har vi en klimaminister, der ved, hvor slemt det ser ud, men som stadig nægter at gøre noget væsentligt ved klimaforandringerne, og samtidig har regeringen ikke prioriteret klimaet særlig højt i nogen af deres finanslove. Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) lader desuden til at lukke ørerne for de mennesker, der internt siger, at klimapolitikken langt fra er ambitiøs nok til at nå i mål, hvilket bl.a. kom til udtryk ved afskedigelsen af Peter Birch Sørensen, der var formand for Klimarådet (Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver den danske regering, red.). Peter Birch Sørensen fortalte efter sin afskedigelse, hvordan klimaministeren forsøgte at påvirke udgangspunktet for klimarådets rapport tilbage i 2015, fordi de tog udgangspunkt i Danmarks forpligtelser i Paris-aftalen frem for regeringens førte politik.
Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) lader desuden til at lukke ørerne for de mennesker, der internt siger, at klimapolitikken langt fra er ambitiøs nok til at nå i mål, hvilket bl.a. kom til udtryk ved afskedigelsen af Peter Birch Sørensen
_______
Jeg ved efterhånden ikke, hvad der er værst: En præsident, der benægter de menneskeskabte klimaforandringer, eller en klimaminister, som udmærket forstår problemet, men nægter at gøre noget ved det.
Jeg håber, at en ny rød-grøn regering vil gøre op med den uambitiøse klimapolitik. For det er vores generation der skal leve med konsekvenserne af klimaforandringerne, så nu skal der handles – men hvordan?
Vi skal gøre generation sort til generation grøn
Vi er en generation, der er vokset på med en ”brug og smid væk”-kultur, og som er vant til at bilerne står i kø på motorvej. Den kultur skal vi have ændret. Vi er også en generation, der er vokset op med, at landbruget fyldet det meste af danmarkskortet, og at toget er dyrere end flyet. Det skal ændres, men det kræver hårde politiske prioriteringer. For det kræver et opgør med den tidligere generation sort.
Det er en generation, der er ved at sende en kæmpe klimaregning videre til de næste generationer. En generation der, efter selv at have spist i overflod på en Michelin-restaurant, nu nægter at betale regningen. Det skal vi have ændret. Vi skal skabe en grøn drøm, hvor der er mulighed for at blive et Danmark, der går forrest. Et Danmark med masser af skov og natur, hvor vindmøllerne står i horisonten, og hvor vi har en industri, der kan prale af at være den grønneste i verden.
Vi skal skabe et Danmark fri for luftforurening fra osende biler, krydstogtskibe og industri. Et Danmark hvor flere tager eltoget eller elbilen og hvor de store skibe erstattes af nye grønne skibe, som enten sejler helt eller delvist på grøn energi, som man fx er begyndt at arbejde på i Esbjerg. Vi vil kunne køre Danmark rundt billigt, hurtigt og klimavenligt. Vi skal skabe en generation grøn.
De lavthængende frugter: Skab mere natur og en grønnere transport- og industrisektor
Den blå regering har overbeskyttet vores landbrug, og fjernet regulering, både hvad angår randzoner og pesticider. Det er på trods af, at Danmark ifølge Danmarks Naturfredningsforening, i forvejen er et af de mest overdyrkede lande i verden, hvor mest landbrug er under plov. Ca. 60 pct. af Danmarks areal er dækket af landbrug. Vores kvægproduktion er desuden så stor, at vi er nødt til at importere så meget foder, at det ville svare til, at vi skulle øge vores landbrugsareal på størrelse med Sjælland, hvis vi selv skulle producere det. Foder vi ofte henter fra Sydamerika fra fældet regnskov. Derfor skal vi have gjort landbruget grønt, og arealet skal ned, så vi i stedet får plantet mere skov og natur. Ifølge De Økonomiske Råd er det også den billigste måde at reducere den danske udledning af drivhusgasser. Derfor skal der lægges afgifter på de aktiviteter, der forårsager udledningen, hvilket fx er dyrehold og kunstgødning. Det vil skabe en mindre produktion og dermed også et mindre forbrug. Det vil ifølge det økonomiske råd give et overskud. Penge som jeg mener, vi skal bruge på naturskabelse og skovrejsning.
Transportsektoren er nok det vigtigste område at få omstillet, fordi udledningen her stiger mest. Både fordi regeringen har sænket prisen på benzinslugende biler og beskåret den offentlige transport. Det er benhård prioritering af den sorte transport over den grønne. Mit håb for en rød-grøn regering er, at den prioriterer at gøre grøn offentlig transport hurtigere, bedre og billigere, og at den fjerner registreringsafgiften på elbiler og beskatter fly. Det er mildest talt sort, at vi beskatter transportformer som biler og toge, når fly ingen CO2-afgifter har. Den grønne transport skal være den billigste.
Det er mildest talt sort, at vi beskatter transportformer som biler og toge, når fly ingen CO2-afgifter har. Den grønne transport skal være den billigste
_______
Industrien og vores energiforsyning skal gøres grøn, og vi skal bygge langt mere grøn energi, så som vind, energieffektivisering og nye løsninger. Det er stadig her, den største andel af drivhusgasser kommer fra. Når vi alligevel skal redde klimaet, så lad os også tjene nogle penge på det. Derfor håber jeg, at en rød-grøn regering vil hæve antallet af nye vindmølleparker og stille flere krav til, at industrien omstiller sig selv inden 2025. Vi ved, at flere virksomheder rykker til Danmark, fordi de ønsker at være grønne, som fx Apple, der er rykket til Viborg, for at køre deres datacentre på vedvarende energi. Lad os skabe rammerne. Min ambition er, at virksomhederne samtidig skal have reduceret deres forbrug så drastisk, at vi faktisk kan ende med at tjene penge på det. Da vi indgik i Montrealprotokollen, tjente danske køleproducenter fedt på, at vi udfasede brugen af CFC-gasser, der nedbrød ozonlaget, fordi vi havde løsningerne. Det samme kan blive tilfældet med drivhusgasser, hvis vi tør. Det kræver dog, at vi tør investere i grøn forskning, så vi kan blive mere innovative og tør at stille krav om udfasning til vores virksomheder. Så lad os starte et grønt eksporteventyr.
Da vi indgik i Montrealprotokollen, tjente danske køleproducenter fedt på, at vi udfasede brugen af CFC-gasser, der nedbrød ozonlaget, fordi vi havde løsningerne. Det samme kan blive tilfældet med drivhusgasser, hvis vi tør
_______
Der er således nok at tage fat på for en potentiel rød-grøn regering efter næste valg. Det kommende valg bliver afgørende for, om Danmark vælger et grønt eventyr eller om vi fortsætter regeringens sorte kurs. Så drop klimasnoozeknappen, stå op og vælg grønt! ■
Jacob Klivager Vestergaard (f. 1990) er landsformand for SF Ungdom. Han har en bachelor og en kandidat i politik og administration fra Aalborg Universitet. Han er folketingskandidat i Aalborg, hvor han også tidligere har været formand for SF Aalborg. ILLUSTRATION: Jacob Klivager Vestergaard [foto: Officielt pressefoto/William Vest-Lillesøe]