Folkerepublikken 60 år The Beijing Consensus: Kina som foregangsland
30.09.2009
.Professor i økonomi ved Tsinghua University, Zhiyuan Cui var for nylig i København som keynote speaker ved konferencen ’Spheres of Influence – the soft power of Asia’ på Københavns Universitet.
Interview af Ras Tind Nielsen
Hvad mener du med ”blød” magt?
Begrebet ”blød” magt blev formet af den amerikanske politiske teoretiker og embedsmand, Joseph Nye. Helt firkantet beskriver det det enkelte lands indflydelse på verdenspolitikken baseret på landets ideer og ikke på dets militære eller ’hårde’ magt .
Kan du give et eksempel på Kinas bløde magt?
Det er interessant at se på et begreb, som kaldes ”the Beijing Consensus”, der har floreret i de internationale medier de sidste par år. Det har i særdeleshed været brugt som kontrast til ”the Washington Consensus”, men det er vigtigt at pointere, at selve begrebet ikke er formet af kinesiske politikere eller forskere. Det er altså ikke startet som en bevidst politisk strategi mod ”the Washington Consensus”, derimod var det en af de ledende skikkelser ved Kissinger Associates i New York som først formulerede det. ”Washington Consensus” kan ses som et sæt af doktriner, som USA gennem IMF (Den Internationale Valutafond, red.) mere eller mindre har pålagt udviklingslandene: fuldstændig privatisering, liberalisering af markedsprisen, og makroøkonomisk stabilitet ved hjælp af anti-inflations politik. Denne [udviklings]tilgang har været den dominerende opskrift og totalt uudfordret i mange år. Derfor er det interessant, at der nu ligefrem kan tales om en kinesisk konsensus om, hvordan udviklingslande bør styre deres ”udvikling”. Den repræsenterer et alternativ til ‘Washington Consensus’.
[The Beijing Consensus er] først og fremmest en eksperimentel tilgang til markedsreformer – en åben proces, som ikke ekskluderer privatisering, men som heller ikke betyder “det hele” på én gang. For eksempel fastholder man i Kina det offentlige ejerskab af land og i stort omfang offentligt ejerskab af banksystemet. Det andet element er en stigende opmærksomhed på nødvendigheden af at bekæmpe social ulighed, fordi markedsreform-processen måske bryder sammen og kan føre til socialt kaos. Her tror jeg, at Kina helt særligt kan lære af stater som Danmark og Norge, fra de såkaldte “socialdemokratiske stater”. Det tredje element er det, vi kan kalde en ”asymmetrisk forsvarsstrategi”. Mange i Vesten er bekymrede over Kinas voksende magt. Men i modsætning til det tidligere våbenkapløb mellem USA og Sovjet, ønsker Kina ikke at udligne USA’s forspring. I stedet for at bygge hangarskibe har Kinas regering for eksempel valgt at skabe en ”elektronisk kampstyrke”, som kan forstyrre og ødelægge en eventuelt invasionsstyrkes kommunikationsudstyr og dermed sætte den ud af spillet. Sådan en strategi, tror jeg, vil appellere til mange udviklingslande, som ikke har ressourcerne til at opretholde en stor hær, men stadig ikke vil finde sig i at blive kostet rundt med.
Hvilke lande appellerer ”Beijing Consensus’”-ideer til?
Jeg tror, mange lande finder ideen om eksperimentelle reformer imødekommende. At kunne reformere sig gradvist i retning af en markedsøkonomi. Jeg tror for eksempel, at Rusland har indset, at dette ville være meget bedre end, hvad de foretog sig i 90’erne. Putin har jo også re-nationaliseret meget af energisektoren.
Tror du så, at Kina ligefrem kan være en form for rollemodel for andre?
Jeg vil igen understrege, at ”Beijing Consensus” ikke er blevet formuleret konkret af nogle kinesere, men jeg tror dog, at Kinas succeser efterhånden kan tjene som eksempel for andre.
Har den internationale finansielle krise forbedret Kinas position i den sammenhæng?
Ja, helt klart. For eksempel har den givet plads til nye ideer. Vi så jo blandt andet, at da guvernøren for Kinas Centralbank, Zhou Xiaochuan, foreslog at lave en ny global reservevaluta (i stedet for dollaren, red.), var der straks meget opmærkomhed omkring det, – simpelthen fordi finanskrisen skabte et behov for at kigge andre steder hen end til USA for at finde løsninger. I det hele taget har finanskrisen afdækket flere af de helt centrale problemer med det globale finansielle system, problemer som kræver reformer.
Hvilke slags reformer er da nødvendige?
Altså ved G20- topmødet i Pittsburgh var der jo enighed om at strukturen i IMF slet ikke er tidssvarende. Fordelingen af indflydelse var baseret på magtfordelingen i 1948, men det er jo ikke tilstrækkeligt i dag. Derfor måtte den ændres for at imødekomme de lande, som faktisk bidrager mest til de internationale finansielle institutioner. Det ville også være gavnligt, hvis økonomier med overskud på betalingsbalancen kunne handle deres ”overskuds”-dollars til IMF for “special drawing rights”, dvs. en form for ny global valutareserve. Og for det tredje mener jeg, at man bør støtte mere regionalt pengesamarbejde som for eksempel Asian Monetary Fund.
Man kan mene, at det ikke er så simpelt for Kina at øve indflydelse over andre. Indflydelse handler jo også om legitimitet, og der er mange, som stadig kigger skævt til Kinas politiske system. Hvad skal der til for at forbedre Kinas omdømme i den henseende?
Det er et meget vigtigt, men også meget ømtåleligt emne. Selvfølgelig er Kina i mange vestlige øjne et ikke-demokratisk system, og dette betyder mangel på legitimitet og manglende ”appeal”. Og selv om man kunne argumentere for, at valginstitutionerne i Kina har mange problemer, så prøver regeringen, i ånden fra ”Beijing Consensus”, at eksperimentere sig til mere demokratisering. Et eksempel er væksten i lokalvalg, særligt på landet. Mange kritiserer, at mellem 60 og 70 procent af de valgte her er medlemmer af partiet, men faktisk bliver de ikke nødvendigvis valgt, fordi de er medlemmer, men snarere pga. de konkrete forbedringer, de lover at skabe. Jeg mener sådan set, at der er et skift i gang i Kina, således at folk lægger mindre vægt på partitilknytning og mere på, hvilke emner der bliver sat på dagsordenen.
Er demokratiske ændringer i centralregeringens struktur ikke nødvendige, før vi kan tale om effektiv forbedring?
Jo, men jeg mener også, at dette allerede langsomt er ved at ske. Jeg synes, der sker en udvikling mod mere åbenhed og ansvar i centralregeringen. Faktisk var det præcis det, som det netop afholdte Fjerde Plenum for den Syttende Kongres fokuserede på (topmøde hvor Kinas centralkomité fastlægger den politiske linje. red.); mere demokrati i selve partiet. Jeg synes også, at det er vigtigt at understrege, at der eksisterer meget debat og meget åben uenighed internt i CCP (Kinas Kommunistiske Parti. red.), dvs. der finder en form for diskussion sted.
Men det er jo ikke sådan, at man helt åbent kan tale om, hvad man vil i kinesisk politik. Der er jo betydelig censur på bestemte ting, så dit argument er vel begrænset?
Det er sandt, men faktisk er det kun meget få emner, som ikke kan diskuteres, som for eksempel Tianamen Square i 1989 (studenteroprøret på den Himmelske Freds Plads, red.). Men hvis du spurgte det kinesiske folk i dag, så er et politisk opgør med den episode ikke det allermest presserende emne. Der er en forståelse for, at dette emne nødvendigvis må tages op i fremtiden, men ikke nu.
Hvordan tror du, den kommende 60-års dag for Folkerepublikken Kina vil påvirke Kinas image udadtil?
Det er et godt spørgsmål. Først og fremmest vil det jo give en masse opmærksomhed på Kinas bedrifter. Tænk på, hvor hurtigt Kina har udviklet sig. Hvor vi startede fra, og hvor vi er i dag. Jeg tror også, det vil være med til at signalere den overordnede positive udvikling, der har været mellem Kina og resten af verden. Især fordi den gensidige forståelse er forbedret. Jeg mener, at Kina har en ret unik og uafbrudt historie, da vi ikke for alvor har været genstand for vestlige magters kolonisering. Men vi har også lært en hel del fra Vesten. Derfor kan kinesiske intellektuelle komme med et kreativt mix af erfaringer og løsninger, som kan tilpasses til nutidens og fremtidens problemer.
Men kan vi ikke også forvente en militærparade af dimensioner og vil en sådan ikke give anledning til bekymring over Kinas voksende magt?
Jamen, jeg tror, at når det kommer til militærparader og nationale dage, så er det ikke kun et kinesisk fænomen, tag for eksempel Rusland. Der er en tradition for parader, og det er ikke noget, som andre bør være bange for. Det er et ”show”, det er en måde at vise national stolthed på, et symbol. Amerikanere bruger måske ikke parader på samme måde, men de har heller aldrig oplevet at blive invaderet. Historien er en vigtig faktor, der kultiverer sådanne traditioner. Derfor har det mere noget at gøre med en manglende forståelse. Men faktisk er det interessant, at Australien og USA for nylig foreslog at lave den første fælles militære øvelse med Kina. Det viser, at også militært samarbejde mellem Kina og Vesten er muligt.
Ras Tind Nielsen er stud.scient.pol og forskningsassistent ved Nordisk Institut for Asienstudier.