Folkerepublikken 60 år Nu kan alle mærke Kina
30.09.2009
.Politikens journalist Flemming Ytzen har besøgt Kina og Taiwan regelmæssigt siden 1978. I fjor udgav han den anmelderroste ”Supermagten Kina – mirakel eller mareridt” på Politikens Forlag.
Af Flemming
Morgendagens 60-års fødselsdag er kun et symbol på de dramatisk ændrede vilkår for en femtedel af menneskeheden. Det kinesiske folkehav står midt i et gigantisk eksperiment, som kun har 30 år på bagen, men udvikler sig med imponerende hastighed. I de tre årtier, hvor Kina har fulgt en eksperimenterende reformpolitik (læs mere om dette i interviewet med den kinesiske økonomiprofessor Cui, efterfølgende sider, red.), hvis nøgleord har været åbenhed og internationalisering, har den etablerede akademiske sagkundskab diskuteret, om Kina kan opretholde sit formelt kommunistiske politiske system og samtidig fortsætte udviklingen af både en markedsøkonomi og et aktivt civilsamfund, hvor landets borgere træffer flere og flere beslutninger uafhængigt og individuelt.
Den særlige kinesiske model er blevet kaldet ”markeds-leninisme” eller ”kongfutsiansk leninisme”. Vi har også hørt virksomhedsvarianten: China Incorporated. En vel nok mere dækkende definition på reformpolitikkens Kina er en ”civilisation, der foregiver at være en stat”, som den amerikanske sinolog Lucian Pye engang har formuleret det. Kina fylder 60 i denne uge, men er så ung, sprudlende og vital som aldrig tidligere
– samtidig med at rigets 2500 år gamle kulturelle og filosofiske fader Kongfutse (Confucius) er genstand for en politisk besluttet renæssance. Den gamle vismand skal legitimere Kinas forvandling under etiketten ”det harmoniske samfund”.
Kinas økonomiske magt vokser
Vi står over for et gigantisk samfund, som har fundet en model for vækst, velstand og politisk legitimitet – uden at kopiere en vestlig skabelon. Kan Vesten leve med det? Den britiske forfatter og professor Timothy Garton Ash mener, at verden bør hilse Kina velkommen som en stor medspiller og fuldgyldig deltager i den åbne verdensorden, som er blevet opbygget siden 1945. Tidligere i år skrev han i The Guardian: ”I stedet for at modsætte os kinesiske anmodninger om større indflydelse i internationale organisationer bør vi tilbyde denne indflydelse på eget initiativ. Dernæst skal de vestlige lande, tålmodigt og vedholdende, fremføre det argument, at indholdet i en åben og liberal orden ikke nødvendigvis afspejler vestlige, men derimod universelle, værdier. Dette bliver ikke nemt, men Kina er spækket med skarpe og åbne hjerner. Der er meget at vinde”.
Og noget tyder på, at kineserne allerede er ved at trænge igennem. Det nylige Pittsburghtopmøde, der erstattede G8 med G20, blev en illustration af hvor lidt Kina behøver at presse på for at opnå sine mål. Riget i Midten blev inviteret inden for i kredsen af de rige og magtfulde næsten uden at kræve det.
For nylig konstaterede Orville Schell, direktør ved Center of US-China Relations ved Asia Society, at Kinas svar på finanskrisen var at indlede historiens mest imponerende infrastrukturprogram. ”De har også implementeret en vellykket økonomisk genopretningspakke og bevæger sig nu frem i forreste linje i udviklingen af miljøvenlig teknologi, vedvarende energi og energieffektivitet. Alt sammen aktiviteter, som vil skabe vækst i den nye globale økonomi. Kina summer kort sagt af energi, penge, planer, ledelse og fremdrift, mens Vesten virker lammet”, lød hans vurdering.
Asien samarbejder
Vil lederne i Beijing andet end at beholde magten og blive rige i processen? Den globale finanskrise, der begyndte i sensommeren 2008, fik analytikere til at fremrykke tidspunktet for det historiske øjeblik, hvor den kinesiske drage lægger sig ud i overhalingsbanen og svinger uden om den amerikanske ørn i det globale kapløb om vækst og velstand i det 21. århundrede. Økonomer diskuterer, om det sker i 2030 eller 2050. Overordnet arbejder Kina på at integrere sine asiatiske naboer i et tættere økonomisk fællesskab. Integration via samhandel og investeringer skal få tidligere fjender til at se Kina som kilden til fremtidig velstand og stabilitet. Bestræbelserne tog fart med det såkaldte Chiang Mai Initiativ (CMI) i 2000, opkaldt efter den nordthailandske by, hvor et østasiatisk topmøde blev holdt. CMI er blevet kaldt et ”beskyttelsesarrangement”, der skal sikre landene, når der indtræffer fremtidige kriser.
Det interessante perspektiv er her, at rivaliseringen mellem Kina og Japan ikke længere blokerer for fortsat økonomisk integration i Østasien. Redskabet er en fond på 120 milliarder dollars. Næppe begyndelsen til en erstatning for Valutafonden (IMF), men et vigtigt supplement, der på sigt kommer til at gøre fremtidige interventioner fra IMF overflødige. I dette samarbejde er Kina på vej til at overtage Japans og USA’s rolle som attraktiv handelspartner, investor og bistandsyder i Østasien.
For at ingen skal være i tvivl om Beijings hensigter på det lange sigt er det værd at erindre om oprettelsen af China Investment Corp (CIC) i september 2007. Her har Beijing foreløbigt placeret 200 milliarder dollars (omkring en syvendedel af landets valutareserver på daværende tidspunkt), og hovedformålet er opkøb af virksomheder i udlandet.
Kina har siden 2006 været Afrikas tredjestørste samhandelspartner. Kun USA og Frankrig handler mere med Afrika, end Kina gør, så Kina har dermed overhalet den gamle imperiemagt Storbritannien. I 1999 beløb samhandlen sig til godt to milliarder – seks år senere var tallet tæt på 40 mia. Økonomen Jeffrey Sachs, der er tilknyttet FN’s millenniumprojekt, har sagt, at Beijing er i en bedre position til at hjælpe Afrika end de vestlige lande, for Kina ”holder færre foredrag og giver mere praktisk hjælp”. Og for at understrege Kina’s selvopfattelse af at være en international magt på linje med de vestlige stater, er Beijing begyndt at eftergive en del af sin gæld til de afrikanske stater og har indført en række handelslempelser for udvalgte varer fra 25 af de allerfattigste lande.
På det meget lange sigt arbejder Kina på at kunne reducere afhængigheden af mellemøstlig og afrikansk olie. Det vil muligvis kunne lade sig gøre, når Beijing er nået til enighed i den langvarige konflikt med sine sydlige naboer om grænsedragninger i det Sydkinesiske Hav. Der er et stykke vej endnu, men for det gode naboskabs skyld taler alle parter med hinanden i disse år. Kina har næppe råd til at lægge sig ud med sine sydlige naboer omkring dette store og lovende havområde og arbejder derfor målbevidst i disse år på at opbygge politisk tillid og samarbejdsstrukturer.
Autoritære reformer og borgerindflydelse
Mens Kinas økonomiske vækst og udenrigspolitiske dynamik har sat håndgribelige aftryk i verdenssamfundet, er det for omverdenen noget mere uklart, hvor langt de kinesiske reformpolitikere er nået på hjemmefronten. Eller sagt på en anden måde: hvor langt de i virkeligheden har bevæget sig, siden Mao Zedong etablerede en meget sovjetmarxistisk virkelighed i sit land i 1950’erne.
Alt taler for, at Kinas reformstrateger har vejet den vestlige demokratimodel – og fundet den for let. Når officielle parti- og statsrepræsentanter taler om demokrati mener de noget ganske andet med ordet end det, vi forstår ved det. Sagt i kort form handler en ”demokratisering” i Kina om, at kommunistpartiet med sine flere end 75 millioner medlemmer skal blive bedre til at rekruttere de mest egnede til at styre riget – efter uddannelse og kvalifikationer og ikke som i Maos tid efter ideologisk og politisk loyalitet ’. Ganske som Kongfutse og hans kejserlige efterfølgere tilsigtede det, er Kina med andre ord i gang med en kulturel og politisk genopfindelse af sig selv.
Kineserne taler om ”demokrati”, men mener meritokrati. Det betyder et politiskadministrativt system, hvor kun the best and the brightest får lov til at komme til tops. Ganske som hvis det havde været Novo eller Mærsk. Derfor er betegnelsen China Incorporated ganske rammende. Et politisk styresystem byggende på meritokratiske principper er selvsagt autoritært, men betyder ikke nødvendigvis, at hele befolkningen gøres til lydige undersåtter. Partistaten har skabt nye måder at skabe borgerindflydelse på, f.eks. ved at udpege borgerpaneler, der får til opgave at prioritere mellem forskellige udviklingsprojekter i lokalsamfundet.
Professor i kinesisk ved Århus Universitet, Stig Thøgersen, har beskrevet, hvorledes disse projekter præsenteres af eksperter i offentligheden, og at projekterne efter grundige diskussioner bliver sat til afstemning blandt borgerne. På møderne udformes prioriterede lister, som sendes videre til den lokale Folkekongres. Den forventes at følge panelets indstillinger, når den formelt vedtager budgettet for det følgende år.
Modellen kaldes deliberativt demokrati og blev bragt til Kina af den amerikanske professor James Fishkin. Det kan netop accepteres af de kinesiske myndigheder, fordi demokratiets spillerum er nøje afgrænset. Staten sikrer sig, at de lokale beslutninger afspejler befolkningens holdninger, men beholder magten til at afgøre, hvilke sager borgerne skal spørges til råds om. ”Der er således ingen fare for beslutninger, der fører til større omvæltninger, men det er værd at lægge mærke til, at staten faktisk afgiver reel magt til borgerne gennem disse høringer. Normalt er den slags prioriteringer mellem projekter en oplagt mulighed for embedsmænd til at modtage bestikkelse fra entreprenørerne, men det er sværere, når beslutningerne lægges ud til åben debat”, pointerer professor Stig Thøgersen. ”Andre eksperimenter går på at få skaffet sig af med upopulære embedsmænd, der kan være belastende for staten og partiet, gennem popularitetsafstemninger. Men de fleste af disse afstemninger foregår inden for partiet. Hvor det tidligere var en fast regel, at lokale stats- og partiledere blev udpeget af det umiddelbart højere niveau, holder man nu nogle steder reelle afstemninger på lokale partikongresser, når der skal findes en ny partisekretær. Formelt har det godt nok altid været kongressen, der var besluttende myndighed, men det er noget nyt, at man eksperimenterer med at tage denne regel alvorligt”, forklarer professoren i en særudgave af Kinabladet, der udkommer her i oktober.
Det afgørende spørgsmål i bedømmelsen af Kinas fremtidige interne reformkurs er ifølge Thøgersen, om kommunistpartiet kan udvikle en bæredygtig autoritær model. Er det realistisk at komme korruptionen til hjælp uden demokratiske reformer? Hvis det lykkes, er det svært at se, hvad der kan rokke en autoritær politisk model, hvor man løbende sørger for at afstemme kursen med de mest magtfulde befolkningsgrupper og enkeltpersoner.
Dette er kernen i den neo-autoritære kinesiske model: Partiet med sine 75 millioner medlemmer – tilstrømningen stiger stærkt i disseår – har allieret sig med rigets nye middelklasse, der sandsynligvis tæller en kvart milliard.
De underprivilegerede – industriarbejderklassen og bønderne – har blot at rette ind i denne orden, fordi middelklassen vil fortsætte med at høste frugterne af reformpolitikken.
Ventiler for lokal frustration
Men selvfølgelig er der risici ved denne eksperimenterende reformpolitik. Partiet bliver i stigende grad udfordret på sit magtmonopol. Millioner af borgere protesterer årligt mod overgreb og uretfærdigheder. Der er typisk tale om lokal korruption og magtmisbrug, hvor borgerne anmoder de centrale myndigheder om at gribe ind. Af ren og skær nødvendighed har partistaten derfor tilladt tusinder af sociale organisationer, der kan tjene som ”ventiler” for lokal frustration og varetagelse af nye interesser, herunder miljøbeskyttelse og erhvervsinteresser. Enhver ny organisation i Kina kræver statens tilladelse, men den gives ofte. Hertil kommer de mange uformelle netværk, der markerer sig på enkeltsager. De bliver i høj grad hjulpet på vej af de sociale medier som Internettet og mobiltelefonien.
”Realiteten er, at det kinesiske samfund aldrig tidligere har været så frit under et etableret regime, og at grænserne for ytringsfrihed og politisk artikulation bliver stadig videre. Det sker ikke som resultat af en stor plan, som kommunistpartiet kunne have ønsket sig, men nærmere som følge af både kamp og dialog mellem stat og samfund, som konstant får grænserne for aktion og interaktion til at flytte sig”, konstaterer professor i kinesisk ved Københavns Universitet, Jørgen Delman. Han pointerer, at Kinas civilsamfund udvikler sig i sfæren mellem stat, økonomi, samt familie og klaner – i princippet et åbent område, hvor borgerne kan samarbejde og organisere sig uafhængigt af deres øvrige tilhørsforhold for at forfølge interesser, som de deler med andre, over for myndigheder, institutioner og virksomheder.
Gennem århundrederne har Kinas magthavere aldrig accepteret uafhængig samfundsorganisering. Det har ikke forhindret civilsamfundet i at agere, dog oftest i fælles forståelse med magthaverne og med sanktion fra statsmagten. Men de historiske organisationer i civilsamfundet har aldrig været demokratiske institutioner, forklarer Delman.
Tilbage står, at det kinesiske civilsamfund om ti år, når Folkerepublikken runder de 70, sandsynligvis vil have fået afgørende indflydelse på udformningen af den variant af ”demokrati”, som reformstrategerne tumler med i det gigantiske laboratorium. De bliver ikke vores vestlige model, men deres egen.