FN: Stormagterne bakker Obama op
30.09.2009
.Af Morten Østergaard (MF, Rad V.)
FN-talerne fra verden er brikker i et storpolitisk puslespil, hvor hvert ord vejes på en guldvægt før det skrives ind. Så meget desto mere bemærkelsesværdigt, at de store landes ledere i New York signalerede handlingsparathed på de samme centrale områder. Som tilhører kunne man ikke undgå at blive påvirket af stemningen. Der er rent faktisk er udsigt til et mindre polariseret verdenssamfund.
Starten bød nu ellers også på freakshow fra Libyens diktator Muammar al-Gaddafi og Irans præsident Ahmadinejad for. Gaddafi talte i over en time uden hverken hoved eller hale, men med en smagløs sønderrivning af FN’s charter. Ahmadinejad benægtede ikke holocaust ved denne lejlighed, men udtrykte sig så urimeligt over for Israel, at en lang række EU-lande og USA udvandrede i protest. Freakshowet har kun én sikker effekt: at udstille FN på en lidet flatterede måde overfor den amerikanske offentlighed.
Storpolitisk var der langt mere at glæde sig over. Allerførst slog Obama fast, at USA nu har betalt sine regninger til FN og ønsker at basere sin udenrigspolitik på samarbejde, multilateralisme og et internationalt retssamfund. Men han gjorde også klart, at han forventede medspil: ”this cannot be solely America’s endeavor. Those who used to chastise America for acting alone in the world cannot now stand by and wait for America to solve the world’s problems alone.“
På en række centrale udfordringer slog Obama tonen an, og talte herefter tilnærmelsesvis i kor med briter, russere og kinesere: om nedrustning, Mellemøsten, økonomisk udvikling, bekæmpelse af global fattigdom. Klimaet/COP15 fik også pæne ord med på vejen, men har var især USA desværre bemærkelsesværdig ukonkret.
Nedrustning og Mellemøsten
Nedrustning har været på programmet siden Obamas tale om nedrustning i Prag og hans møde med Ruslands præsident Medvedev, der blev starten på forhandlingerne om en ny nedrustningsaftale. Rusland og USA arbejder på at forny den såkaldte START-aftale (Strategic Arms Reduction Treaty), som udløber i 2009 efter 15 år. Her lovede præsidenten markante reduktioner i de to landes strategiske våbenarsenaler. Men Obama vil også ratificere traktaten, der forbyder prøvesprængninger. I april vil han holde topmøde om at forhindre atomvåben i at havne hos terrorister. Til gengæld forventer Obama verdenssamfundets opbakning til en hård hånd i håndhævelsen af ikkespredningstrakten NPT. Med direkte henvisning til Nordkorea og Iran advarede Obama mod nye oprustningskapløb i Asien og Mellemøsten: “The world must stand together to demonstrate that international law is not an empty promise, and that Treaties will be enforced. We must insist that the future not belong to fear.”
Iagttagere hæftede sig især ved, at Obama ved at gøre så meget ud af nedrustning, fik brudt op i den klassiske konfliktlinje mellem atommagterne (som typisk fokuserer på ikkespredning), og de andre lande, som fokuserer på nedrustning. Ikke mindst var forventningerne til omkalfatringen af Det Europæiske Missilskjold, at det ville kunne smøre kæden i de internationale nedrustningsforhandlinger – ikke mindst med Rusland (se tidligere artikel af forfatteren i RÆSONs Ugemagasin, red.)
Gordon Brown fulgte efter på talerstolen. Han vil droppe en af fire atomubåde – en betragtelig reduktion af kapaciteten, uden egentlige modydelser. UK ville også stille fredelig atomteknologi til rådighed for lande, som afskrev sig atomvåben; han foreslog en Uran-bank og et videnscenter, som skal hjælpe til at ordne anvendelsen af atomkraft.
Også Medvedev var prisværdigt konkret og klar. Han erklærede sig klar til bindende aftaler om nedrustning og foreslog med henvisning til Washington Konferencen i 1921 om flådekapacitet, at landene ikke søgte at blive ”lige stærke”, men at en bred kreds af lande i stedet forpligtede sig på et ”kapacitetsloft”. Uden at nævne Iran slog han fast at Mellemøsten skal være atomvåben-fri zone – og lagde dermed nyt pres på Teheran For lige at understrege dette, gjorde Medvedev i et afsluttende værdiafsnit i sin tale klart, at Rusland her næsten 65 år efter 2. verdenskrigs afslutning tager skarp afstand fra enhver form for nynazime, neofacisme og holocaust-fornægtelse. Det sidste jo med klar adresse til Cirkus Ahmadinejad. Medvedev stak også til Nordkorea og Asien.
Blandt de store ledere gjorde Kinas præsident Hu Jintao mindst ud af nedrustningsspørgsmålet. Således gentog han blot en opfordring til verdenssamfundet om at tage ”troværdige skridt” mod nedrustning, ikkespredning og fredelige anvendelse af atomkraft.
På generalforsamlingens anden dag overtog Præsident Obama som den første amerikanske præsident nogensinde formandsstolen i Sikkerhedsrådet til en særlig nedrustningssession, som skulle sætte gang i de kommende forhandlinger. Endnu et symbol på præsidentens fornemmelse for positive signaler om internationalt samarbejde.
Men Medvedev leverede altså første rate af tilbagebetalingen for Obamas missilskjoldsomlægning. Og ikke mindst Iran måtte altså se sig efterhånden ganske isoleret i verdenssamfundet. Aldrig så snart var verdens ledere taget videre til G20 i Pittsburg, før tonen skulle blive endnu skarpere. Her offentliggjorde USA nemlig informationer om et nyt hemmeligt atomanlæg i Iran, som blev set som en optrapning af konflikten. For ”hvorfor lave et hemmeligt anlæg, hvis det er fredeligt?”, spurgte Forsvarsminister Robert Gates i direkte amerikansk TV. Og Obama, Brown og Sarkozy trådte i fællesskab frem med skarp fordømmelse af Iran og krav om en international undersøgelse.
Nogle kunne måske få den tanke, at Obama-administrationen først med ”søde ord” havde lokket lederne fra stormagterne ud i at gøre samlet front mod Iran, for derefter at præsentere konkrete beviser, som kunne hænge dem op på deres ord. Uanset hvad, bliver det en hed tid for Iran, som svarede ved at prøveaffyre mellemdistanceraketter på den jødiske helligdag Yom Kipur.
Det andet store tema i Obamas tale var fredsprocessen i Mellemøsten. Aftenen før generalforsamlingens åbning samlede Præsident Obama for første gang den israelske premierminister Netanyahu og Palæstinensernes Abbas i New York. Noget konkret kom der ikke ud af mødet, men det var nok til, at Obama i et følelsesladet afsnit af sin tale kunne slå fast, at tiden nu var kommet til at en ny forhandlingsrunde – uden forudgående betingelser. Dette er nyheden: At forhandlingerne skal genoptages uden forudgående betingelser, hvilket afviger fra den indtil nu gældende ”roadmap”. Målet er stadig en to-statsløsning og en varig fred med Israels naboer. Obama erklærede, at USA ikke ville gøre Israel nogen tjeneste ved at afstå fra kritik af bosættelser og andre krænkelser af palæstinensernes rettigheder, ligesom han understregede at absurde verbale angreb på Israel i FN ikke hjælper palæstinensernes sag.
Klimaet og krisen
Obamas tredje tema var klimaforandringerne. Han lovede, at USA ikke ville være fodslæbende på dette område længere, men derimod investere i grøn energiomstilling, dybe CO2-reduktioner og fremme ny teknologi. Han vil hjælpe de fattige lande. Han anerkendte at den økonomiske krise gjorde det politisk opportunt at udskyde diskussionen, men fastholde behovet for fælles skridt fremad.
Men mener han det? På klimatopmødet før generalforsamlingen havde han offentligt været prisværdig klar omkring behovet for en aftale i København, men forbavsende ukonkret i øvrigt – han henviste således til lovgivningsprocessen i USA, hvor Senatet aktuelt behandler klimalovgivningen uden at have noget synligt hastværk. Senest er der da også sluppet forlydender ud fra G20-mødet om at præsidenten skulle have nedtonet en aftale i København som det afgørende succesparameter.
Kinas præsident Hu Jintao var ikke stort mere meddelsom. Han opfordrede lakonisk til i forlængelse af Kyoto og en succesfuld konference i København med ”mutual benefit and common progress.”. Han havde dog sendt subtile positive signaler på klimatopmødet. De danske forhandlere havde opfattet det meget positivt, at Præsident Hu ville forpligte Kina på at reducere CO2-anevndelsen per produceret enhed. Ikke noget, som samlet vil nedbringe Kinas CO2-udledning, men dét er også et urealistisk krav med de kinesiske vækstrater. Derimod vil en forpligtende såkaldt low-carbon- vækststrategi i Kina være et væsentligt bidrag frem mod COP15. Men Kinas præsident annoncerede disse planer uden at love, at de kan knæsættes i en international aftale. Medvedev nævnte kun klimaet kort, mens klimaet var det første punkt hos Gordon Brown: ”If we do not reach a deal at Copenhagen, if we miss this opportunity to protect our planet, we cannot hope for a second chance some time in the future. There will be no retrospective global agreement to undo the damage we will have caused.” Brown, der lover selv at komme til København, opfordrede andre ledere til allerede nu at melde, at de ville gøre en aftale til et personligt succeskriterium: ”This is too important an agreement – for the global economy, and for the future of every nation represented here – to leave to our official negotiators.”
Samlet set er billedet på klima-området således ikke helt så optimistisk, som man kunne ønske sig. Dog foreslog Frankrig et nyt minitopmøde inden København – fx i G20 regi – som måske kan hjælpe processen på vej.
Finanskrisen fyldte i sagens natur meget. Generel fokuserede lederne på behovet for bedre mekanismer til økonomisk regulering på internationalt plan og samarbejde om at få verdensøkonomien tilbage på sporet. Forventningerne knyttede sig her særligt til G20mødet.
En oplagt frygt kan være, at krisen får de rige lande til at fokusere mindre på de fattige, selvom disse rammes hårdere af såvel finansiel krise, som fødevarekrise og klimaforandringer. Man kan holde fremskridtene op mod FN’s 2015 mål – de såkaldte Millenium Development Goals (MDG). Udviklingen halter noget efter tidsplanen. Og under finanskrisen er den positive udvikling på f.eks. børnedødelighed blevet slået tilbage. I forbindelse med FN’s generalforsamling i 2010 er der derfor aftalt et ekstraordinært topmøde om realiseringen af 2015-planen. Og de fire store landes ledere var overraskende enige om at krisen ikke skal bruges som undskyldning for at forlade planen. Brown advarede om, at man i det nuværende tempo vil nå målene om 100 år – i stedet for 5.
Klimaets omkostninger for amerikanerne
Enhver der lytter til Barack Obama må blive fascineret af hans retoriske evner. Nok er ord taknemmelige Alligevel er det åbenlyst, at den nye amerikanske administrations multilaterale tilgang til verdens problemer har været et sceneskift. Obama har vovet sig ud på planken, når det gælder nedrustning og Mellemøsten. Lovet lederskab på økonomisk udvikling og fattigdomsbekæmpelse – og trods alt, vist engagement i klimasagen, selvom de konkrete handlinger lader vente på sig. Selvom det har været vidtløftigt på sine punkter, er det dog en
dagsorden, som forpligter – og som vil vende tilbage som en boomerang, hvis resultaterne udebliver. I givet fald er også høgene i Washington og på Fox News klar til at udstille tilgangen som forfejlet.
Men Obama har allerede haft virkning på verdenssamfundets sværvægtere. Der er pres på for at levere. Talerne fra USA, Kina, UK og Rusland var et første vidnesbyrd om ny dynamik i det internationale samarbejde.
Som ofte i amerikansk politik er USA’s præsident dog ikke stærkere på den storpolitiske scene end den indenrigspolitiske tillader. Og her trues hele Obamanien af at blive suget ned i den politiske Bermuda-trekant, som udgøres af den igangværende sundhedsreformdebat. Præcis som det skete for Bill Clinton i hans første embedsperiode. Bliver sundhedsreformen en sejr vil Obama fortsat kunne gå på vandet. Men taber han reformen på gulvet – eller ender det bare i et remis med de konservative kræfter – vil han blive stækket. Og derfor forpligter han sig ikke på andet end gode intentioner i forhold til COP15: En forpligtende klimaaftale vil have direkte indflydelse på amerikanernes livsførelse – og vil kræve massiv omstilling. Det ønsker Obama af et ærligt hjerte og han har allerede med sin vækstpakke sat gang i den grønne omstilling. Men han kan vise sig at foretrække at massere det langsomt ind, frem for at tage endnu en opslidende kamp med de konservative kræfter, som måske allerede er blevet presset til det yderste i en sundhedsdebat
Tilsyneladende er Obama ikke så bekymret for at trykke på speederen, når det gælder nedrustning og Mellemøsten. Men her er også tale om områder, som alt andet lige har mindre direkte konsekvenser for amerikanerne. Vist vil han få kritik for at gå for hårdt til palæstinenserne og selvfølgelig vil der være dem, som synes nedrustning er en tak for fodformet. Men amerikanerne er trætte af opslidende krige i fjerne egne. De er ikke imponerede over hvad Bushæraens enegangsdoktrin gav af resultater. Og Obama har derfor lang snor på den klassiske udenrigspolitik – altså også til at vælge en mere multilateral og institutionel tilgang til arbejdet. En forsigtig prognose kunne være, at Obama investerer sin politiske kapital i sundhedsreformen, ser tiden an på klima og vejrer stemningen helt frem til sidste øjeblik, mens han i øvrigt kompenserer for dette lurepasseri ved at holde dampen helt oppe på Mellemøsten, den økonomiske genopretning og især nedrustning. Kan han levere et samlet verdenssamfund, der sætter kraftige sanktioner ind mod Iran har han vist, at hans tilgang virker. Godt for nedrustning, men mindre godt for klimaet. Desværre.