5. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
 

 

   
   

 

 

 
   

 

 

 

 

 

2. Den værste tænkelige model

I EU har man ikke taget konsekvenserne af den udvidelse, der nu har været undervejs i årevis.

EU havde to mulige veje, der begge ville være et opgør med den eksisterende Unions-model:

-         En føderal statsmodel, hvor indretning af EU-samarbejdet ud fra formelle kriterier ville styrke de demokratiske aspekter, og hvor der i hvert fald ville være en formel kompetencefordeling og formelt-demokratiske beslutningsprocesser, fordi magten ville ligge hos politisk valgte.

-         Eller en slankere og fleksibel samarbejdsmodel, hvor de grænseoverskridende problemer var i fokus, med stærke institutioner, hvis opgaver og kompetencer var klart definerede. Hvor der var fælles forpligtende regler, som samtidig gjorde det muligt for lande at være foregangslande. Og hvor der var en klar forvaltningslov, som udstikker spillereglerne for EU’s institutioner og deres forvaltning af den magt, de har fået tildelt.

EU valgte i stedet den værst tænkelige: Man fortsatte udviklingen i samme bane som blev udstukket i 1950’erne: En enhedsstats-model, hvor intet politikområde er overladt til medlemsstaterne selv, tværtimod er endnu flere politikområder overført til EU. Harmonisering, ensretning og centralisering er bedste bud på at skabe resultater, og flertalsafgørelser bliver indført næsten overalt, i effektivitetens navn. Forfatningen er det mest gedigne makværk længe produceret af og i den demokratiske del af verden, og burde i virkeligheden have en pris som det mest anakronistiske dokument i EU’s historie.

Et EU med 25 lande med meget forskellige økonomiske, politiske, sociale og kulturelle særkender, systemer og karakter er for mangfoldigt til at kunne mases ned i Unionsmodellen. Problemerne med at få et stort samarbejdende EU til at fungere hober sig op, og vi skal først nu i gang med at løse dem. EU-forfatningen er overhovedet ikke et bud på de løsninger. Den vil tilmed lukke for fremtidige udvidelser, fordi dens magtfordeling mellem store og små lande ikke kan klare yderligere medlemskab, hvis den overhovedet kan håndtere et EU-25. Jeg tvivler.

Et politisk og økonomisk samarbejdende Europa er et skridt på vejen frem mod bæredygtig udvikling og en fredelig og stabil verden. Derfor gælder det netop om, at skrue samarbejdet sammen på en måde, der både tilgodeser demokratiske principper (som bl.a. tillader en meningsfyldt kamp mellem højre og venstre) og kravene til en moderne forvaltning - men også finder en fornuftig balance og sikrer et dynamisk samspil mellem de nationale og de europæiske strukturer.

EU’s næste bidrag til et kapitel i verdenshistorien skal til at starte. Kapitlet vil hedde noget i retning af ”arbejdet for demokratiernes og demokratiets Europa”. Verdens mest forpligtende overnationale samarbejde skal fremtidssikres ved at slå ind på den slankere og fleksible vej. EU skal bygges om, så det kan løse de mange grænseoverskridende problemer på en solidarisk og demokratisk forsvarlig måde. Det ville være sand international solidaritet – og konklusionen på det kapitel ville være, at EU langt om længe levede op til lørdagens mange skåltaler – der dristigt tog demokratiet og solidariteten på forskud.

Trist, at velkomstpakken skal indeholde så meget ensretning og så lidt fleksibilitet. Og velkommen til arbejdet for et nyt Europa.

 

ELLEN TRANE NØRBYS INDLÆG

UDGIVET 05.05.04 kl.13.09 CET

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT | DOWNLOAD SOM PDF-FIL

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     RÆSONS FORSIDE

TILBAGE

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT | DOWNLOAD SOM PDF-FIL