FØRSTE KVARTAL 2004
2. februar 2004

2:4

<  >

Artiklen kan på sidste side (s.4) downloades som Word-dokument og PDF-fil, fx til udprintning

ark og ulands

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Vi er bagefter

Det er en smuk tanke: Fra olie til viden – eller fra ét råstof til et andet. Og der skal ikke herske nogen tvivl om, at regeringens prioritering af den forskningspolitiske dagsorden er både rigtig og nødvendig. Den er rigtig, fordi omdrejningspunktet for den globale konkurrence i stigende grad drejer sig om viden og kompetencer. Det har skiftende regeringer i alt for høj grad set gennem fingre med, når der skulle foretages langsigtede investeringer af betydning for den fremtidige danske konkurrenceevne. Beslutningen er imidlertid også nødvendig: Hvis Danmark skal følge med de førende OECD-lande, der for længst har erkendt den nye globale arbejdsdeling og indrettet deres forsknings- og erhvervspolitikker derefter, er det helt afgørende, at vi også tænker langsigtet og tør handle derefter. Vi er bagefter, både hvad angår den samlede forskningsindsats og hvad angår beskæftigelse i videnbaserede erhverv. I 1993 lå den danske beskæftigelse i de videnbaserede serviceerhverv f.eks. på niveau med den hollandske. I 2003 har Holland, sammen med Finland, Irland og Tyskland, hver især skabt flere end dobbelt så mange arbejdspladser inden for disse erhverv som Danmark.

 

3. Danmark skal leve af at drive forretning

Selvom regeringens forskningspolitiske vision kan være både rigtig og nødvendig, er den på ingen måde tilstrækkelig. Visionen bærer præg af en manglende forskningspolitisk erkendelse af hele den kæde af videnkrævende aktiviteter, der skal fungere, for at der kan drives værdiskabende forretning, herunder forretning på basis af højteknologi. Det kan være genialt med yderligere forskning i nanoteknologi. Men Danmark bliver ikke et vækstområde på hverken nano- eller andre højteknologier, hvis vi ikke samtidig forbedrer vores viden om eksempelvis:

·        global sourcing, international fremskaffelse af underleverancer og viden.

·         salg- og markedsføring i andre kulturområder

·         personale og ledelse,

·        international virksomhedsoverdragelse, metoder til værdifastsættelse, m.v.

Pointen er, at ét forskningsområde, som f.eks. nanoteknologi, ikke kan stå alene. Vi må satse på mere forskning i hele værdikæden, og på at få denne viden aktiveret hos aktørerne på området. Danmark har en lang tradition for at være meget dygtige handelsfolk. Dygtige til at købe hel- eller halvfabrikata på verdensmarkedet, sætte et dansk præg på dem og eksportere dem igen. Men vi har en meget begrænset tradition for at nyttiggøre forskningsbaseret viden i disse processer. Skal vi virkelig få konkurrencekraft ud af en højteknologisk satsning, skal den kombineres med et løft af vores forretningsforståelse ind i en videnøkonomivirkelighed.

    NÆSTE SIDE

TILBAGE

ARTIKLENS FORSIDE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

Illustration:
Mærsk