5. maj 2004 | 2. kvartal                                                                                < >

           
   
   
   
 

 

 
   

 

 

 

 

 

 

 

2. Nye rammer om det udvidede samarbejde

Det er først med udkastet til forfatningstraktaten, at EU bliver i stand til også at kunne fungere efter udvidelsen. Med forfatningstraktaten ryddes der for første gang op i makværket af traktater og protokoller, der er bygget oven på hinanden.

Det er også en klar demokratisk styrke, at udkastet til forfatningstraktaten ikke er noget, som er blevet til i en sen nattetime på et EU-topmøde, men er et resultat af halvandet års dybdegående forhandlinger i det europæiske konvent. Her har der ikke blot siddet politikere fra de 28 lande (EU25 + ansøgerne/kandidaterne Rumænien, Bulgarien og Tyrkiet), men også været mulighed for at organisationer eller enkeltpersoner har kunnet følge med i eller bidrage til processen.

Jovel, der er mange som gerne havde set enkelte sætninger, passager, hele afsnit eller hele strukturen anderledes og ingen tvivl om, at jeg godt kunne have ønsket mig flere fremskridt. En ligestilling i beslutningsprocessen mellem ministerrådet og Europaparlamentet havde været ønskelig, mere klarhed over kompetencerne og en reel mulighed for at stille den enkelte kommissær politisk og administrativt til ansvar for hans eller hendes handlinger.

Nu er det bare sådan, at når man er mere end 25 forskellige lande og endnu flere aktører om at føre pennen, så er det åbenlyst, at ikke alt kan tilfredsstille alle. Tilgodeser man den ene, skuffer man den anden. Det er umuligt at tilgodese nationalisterne, føderalisterne, intergovernamentalisterne og modstanderne på samme tid. Men forfatningstraktaten er blevet til gennem en åben og demokratisk forhandling og forfatningstraktaten er et spiseligt kompromis, som gør EU25+ i stand til at træffe beslutninger og agere.

For mig at se er forfatningstraktaten er en forudsætning for succes i EU 25+. Jeg tror ikke, at det udvidede EU vil kunne fungere indenfor de eksisterende rammer. Det vil sætte hele samarbejdet under pres og den manglende beslutningskraft vil blive en tung byrde at slæbe rundt på. Bureaukratiet vil forøges og distancen til de europæiske indbyggere vil vokse. EU's udvidelse kræver nye rammer for samarbejdet og dem har vi et ansvar for at sikre, ellers skulle vi ikke have startet udvidelsesprocessen i første omgang.

Forfatningstraktaten går netop ind og reducerer antallet af beslutningsprocedurer fra de nuværende par og tredive til fem – og flertalsafstemninger bliver reglen på de fleste politikområder. Det betyder helt konkret at et land ikke længere kan blokere for en reform eller en afskaffelse af landbrugsstøtten, som vi tidligere har set en tendens til. Dermed er banen kridtet op for at en række politisk følsomme områder og problemer pludselig kan afstemmes og løses. Og vi fjerner os fra risikoen for et ineffektivt og ikke-handlekraftigt EU.

Så spørger nogle om ikke vi bare kunne skabe et mere fleksibelt EU, hvor man kan vælge fra og til, og hvor landene ikke behøver være med i alt. Og jo, selvfølgelig kan man det, men så er vi jo tilbage ved jungleloven, hvor det er de store lande, som selvstændigt sætter hele retningen. Så kan De 10 nye lande godt skyde en hvid pind efter at blive accepteret som ligeværdige partnere. Det er jo netop i de mindre landes interesse, at et forpligtende EU netop betyder, at der lyttes til landene til trods for størrelsen. Et lille land som Danmark vil i høj grad miste indflydelse, hvis de store lande sammen kan sætte retningen i et fleksibelt EU, hvor lande kan gå videre på et område på trods af, at de først var blevet stemt ned.

Et fleksibelt EU er ikke svaret på EU's beslutningsmodel. Forfatningstraktaten er derimod et spiseligt kompromis og et skridt fremad. Europaparlamentets kompetencer udvides og magtfordelingen mellem institutionerne, såvel som landene imellem, fastlægges på en balanceret facon. Nu skal den så vedtages, og i den sammenhæng kan man håbe, at folk kigger ud over deres egen eksklusive interesse eller mærkesag og anskuer helheden og visionen i projektet.

Hvis ideen om et forenet Europa skal give mening, så skal denne udvidelse såvel som kommende ses i det store perspektiv. Det betyder, at man er nødt til at forholde sig konstruktivt til samarbejdet. Et udvidet EU vil ikke kunne fungere, hvis det dominerende motiv bliver frygten for, at et fællesskab vil betyde flere munde at mætte. Man skal anskue det udvidede fællesskab som et mulighedernes rum, hvor flere hænder kan arbejde og løfte opgaverne. Jeg frygter ikke EU's udvidelse, kun konsekvenserne, hvis rammerne ikke forbedres. SÅ varmt velkommen – uden forbehold! 

 

TRINE PERTOU MACHS INDLÆG

UDGIVET 05.05.04 kl.13.09 CET

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT | DOWNLOAD SOM PDF-FIL

ARTIKLENS FORSIDE

                                                                     RÆSONS FORSIDE

TILBAGE

DOWNLOAD SOM WORD-DOKUMENT | DOWNLOAD SOM PDF-FIL